FAQ

Algemeen

Ik heb geen antwoord gevonden op mijn vraag. Wat nu?
Maak een ticket aan en stel je specifieke vraag. We helpen je graag verder.
Nog steeds hulp nodig? Creëer een ticket

Account & privacy

Hoe registreer ik me als huurder op MyKot?
Klik op deze link om je te registreren.
Nog steeds hulp nodig? Creëer een ticket
Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat nu?
Je kan je wachtwoord wijzigen via deze link.
Nog steeds hulp nodig? Creëer een ticket
Ik wil mijn account verwijderen. Hoe doe ik dat?
Log je in, ga naar "account" en vervolgens "accountinformatie". Onderaan klik je op "verwijder account".
Nog steeds hulp nodig? Creëer een ticket
Kan ik surfen op MyKot zonder account?
Nee, je hebt een account nodig om de koten te zien. Vergeet zeker ook niet om je hogeschool of universiteit te kiezen.
Nog steeds hulp nodig? Creëer een ticket
Waar vind ik mijn favoriete koten terug?
Log je in en je vindt onder "favorieten" je opgeslagen koten terug.
Nog steeds hulp nodig? Creëer een ticket

Zoek je kot

Hoe kan ik mijn zoekresultaten verfijnen?
Op de pagina van de zoekresultaten vind je boven de zoekresultaten een balk waar je kan filteren op verschillende parameters zoals locatie, prijs, duur van het contract ...
Nog steeds hulp nodig? Creëer een ticket
Kan ik zoeken op specifieke kenmerken zoals de locatie, huurprijs of grootte van een kot?
Dat kan zeker. Boven je zoekresultaten vind je een knop met verschillende filters. Op de homepagina kan je ook al filteren.
Nog steeds hulp nodig? Creëer een ticket
Verhuurt MyKot zelf koten?
MyKot faciliteert alleen de website en verhuurt geen gebouwen of kamers.
Je kan deze website wel gebruiken om te zoeken naar koten. Je neemt rechtstreeks contact op met de verhuurder als je een kot vindt dat bij je past.

Brik - Student in Brussel, één van de ontwikkelaars van MyKot, verhuurt wel koten. Op www.brik.be lees je alles over de Kottours en Open Kotdagen.
Nog steeds hulp nodig? Creëer een ticket
Wat is het verschil tussen een Kot, Kot+ en Studio?
Er zijn 4 kottypes op MyKot:
Kot: standaardkot met lavabo
Kot+: kot met eigen douche
Studio: kot met eigen sanitair en keukentje
Appartement: ruimere woonplaats, waarbij de slaapkamer afgescheiden is van de leefruimte
Nog steeds hulp nodig? Creëer een ticket
Welke taal spreekt de kotbaas?
Elke kotbaas vermeldt de voorkeurstaal. Hou dat in het oog, zo communiceer je vlot en duidelijk.
Nog steeds hulp nodig? Creëer een ticket

Contact met kotbaas

Ik heb problemen met mijn kotbaas. Wat nu?
Lukt het niet om samen tot een overeenkomst te komen? Neem contact op met MyKot door een ticket aan te maken en jouw situatie uit te leggen. We bekijken hoe we kunnen helpen.
Nog steeds hulp nodig? Creëer een ticket
Ik krijg geen reactie van de kotbaas via de chat. Wat doe ik nu?
De kotbaas kiest zelf hoe snel en frequent berichten worden beantwoord. Als het te lang duurt, contacteer dan een kotbaas van een andere kot dat aan jouw vereisten voldoet.
Nog steeds hulp nodig? Creëer een ticket

Maak een contract op

Hoe wordt mijn contract opgemaakt?
Jouw kotbaas kan via MyKot eenvoudig je contract opmaken. Via de chat krijg jij een melding om jouw account te vervolledigen. Van zodra je gegevens kloppen, worden die in het contract geplaatst. Let op, het is nog steeds nodig om je contract manueel te tekenen. Dat gebeurt niet via MyKot.
Nog steeds hulp nodig? Creëer een ticket
Wat is het MyKot-modelcontract?
Brik en PLE stelden in 2023 een nieuwe modelhuurovereenkomst op die grotendeels de Brusselse studentenwoninghuurovereenkomst volgt. Daarmee willen Brik en PLE de betaalbaarheid garanderen, duidelijkheid scheppen over contracten die aflopen en het evenwicht tussen de verhuurder en de student-huurder bewaren.

Op MyKot staan enkel koten die voldoen aan alle regelgeving. Elke kotbaas die verhuurt via MyKot werkt met het MyKot-modelcontract. Zo ben je zeker dat alles wat in het huurcontract staat wettelijk is. Ook heb je recht op gratis bemiddeling door de organisatie achter MyKot, in geval van problemen. 

Het modelcontract is een referentiedocument, maar is verplicht voor alle gebruikers van MyKot. Sommige bepalingen zijn echter niet essentieel, waardoor afwijken mogelijk is. Neem zeker contact op met Brik of PLE vóór je wijzigingen aanbrengt.

Bekijk het modelcontract hier.
Nog steeds hulp nodig? Creëer een ticket

Vragen

Nog een andere vraag?
Niet gevonden wat je zoekt? Stel je vraag door een ticket aan te maken.
Nog steeds hulp nodig? Creëer een ticket