FAQ

Algemeen

Ik heb geen antwoord gevonden op mijn vraag. Wat nu?
Stel je specifieke vraag via een ticket en we helpen je snel verder.
Nog steeds hulp nodig? Creëer een ticket

Over MyKot

Hoe kan ik het team achter MyKot bereiken?
Zie je verkeerde gegevens of ongepaste informatie? Dat meld je rechtstreeks op de pagina van het kot zelf via "meld een probleem".
Nog steeds hulp nodig? Creëer een ticket
Is een account op mykot.be volledig gratis?
MyKot is en zal altijd gratis blijven voor studenten en kotbazen.
Nog steeds hulp nodig? Creëer een ticket
Wie zit er achter MyKot?
MyKot is de kotzoeker van Brik - Student in Brussel en PLE (Plateforme logement étudiant). MyKot wil alle studenten in Brussel helpen in hun zoektocht naar een kot.
Nog steeds hulp nodig? Creëer een ticket

Account & privacy

Hoe registreer ik me als huurder op MyKot?
Klik op deze link om je te registreren.
Nog steeds hulp nodig? Creëer een ticket
Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat nu?
Je kan je wachtwoord wijzigen via deze link.
Nog steeds hulp nodig? Creëer een ticket
Ik wil mijn account verwijderen. Hoe doe ik dat?
Log je in, ga naar "account" en vervolgens "accountinformatie". Onderaan klik je op "verwijder account".
Nog steeds hulp nodig? Creëer een ticket
Kan ik surfen op MyKot zonder account?
Nee, je hebt een account nodig om de koten te zien. Vergeet zeker ook niet om je hogeschool of universiteit te kiezen.
Nog steeds hulp nodig? Creëer een ticket
Waar vind ik mijn favoriete koten terug?
Log je in en vind onder "favorieten" je opgeslagen koten terug.
Nog steeds hulp nodig? Creëer een ticket

Zoek je kot

Hoe kan ik mijn zoekresultaten verfijnen?
Op de pagina van de zoekresultaten vind je boven de zoekresultaten een balk waar je kan filteren op verschillende parameters. 
Nog steeds hulp nodig? Creëer een ticket
Kan ik zoeken op specifieke kenmerken, zoals de locatie, huurprijs of grootte van het kot?
Dat kan zeker. Boven je zoekresultaten vind je een knop met verschillende filters. Op de homepagina kan je ook al filteren op prijs en locatie.
Nog steeds hulp nodig? Creëer een ticket
Wat is het verschil tussen een kot, kot+ en studio?
Er zijn 4 kottypes op MyKot:
Kot: standaardkot met lavabo
Kot+: kot met eigen douche
Studio: kot met eigen sanitair en keukentje
Appartement: ruimere woonplaats, waarbij de slaapkamer afgescheiden is van de leefruimte. 
Nog steeds hulp nodig? Creëer een ticket
Welke taal spreekt de kotbaas?
Elke kotbaas vermeldt de voorkeurstaal. Hou dat in het oog, zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Nog steeds hulp nodig? Creëer een ticket

Contact met kotbaas

Ik heb problemen met mijn kotbaas. Wat nu?
Lukt het niet om samen tot een overeenkomst te komen? Neem contact op met MyKot door een ticket aan te maken en jouw situatie uit te leggen.
Nog steeds hulp nodig? Creëer een ticket
Ik krijg geen reactie van de kotbaas via de chat. Wat doe ik nu?
De kotbaas kiest zelf hoe snel en frequent hij antwoordt op berichten. Als het te lang duurt, contacteer dan een kotbaas van een andere kot dat aan jouw vereisten voldoet.
Nog steeds hulp nodig? Creëer een ticket

Maak een contract op

Hoe wordt mijn contract opgemaakt?
Jouw kotbaas kan via MyKot eenvoudig je contract opmaken. Via de chat krijg jij een melding om jouw account te vervolledigen. Van zodra je gegevens kloppen, worden die in het contract geplaatst. Let op, het is nog steeds nodig om je contract manueel te tekenen. Dat gebeurt niet via MyKot.
Nog steeds hulp nodig? Creëer een ticket
Wat is het MyKotmodelcontract?
Brik en PLE creëerden een nieuw MyKotmodelcontract in 2023 die grotendeels geïnspireerd is op de Brusselse studentenwoninghuurovereenkomst. Maar op enkele punten wordt hiervan afgeweken. Daarmee willen Brik en PLE de betaalbaarheid garanderen, duidelijkheid scheppen over contracten die aflopen en het evenwicht tussen de kotbaas en de student-huurder bewaren.

Dit modelcontract is een referentiedocument, maar verplicht voor alle gebruikers van MyKot. Sommige bepalingen zijn echter niet essentieel, waardoor afwijken mogelijk is. Neem zeker contact op met Brik of PLE vóór je wijzigingen aanbrengt.

MyKot is de Brusselse kotzoeker waar je enkel koten kan verhuren die voldoen aan alle regelgeving. Als verhuurder registreer je je eerst op MyKot. Vervolgens keuren Brik en PLE de koten op hun kwaliteit. Indien ze voldoen aan de regelgeving, worden ze via MyKot aangeboden en staan Brik en PLE in voor eventuele bemiddeling tussen de kotbaas en de student-huurder.
Lees ze hier na.
Nog steeds hulp nodig? Creëer een ticket

Vragen

Vragen?
Niet gevonden wat je zoekt? Stel je vraag door een ticket aan te maken.
Nog steeds hulp nodig? Creëer een ticket